13 marca 2019 Ministerstwo Finansów poinformowało o rozszerzeniu funkcjonalności aplikacji e-sprawozdanie (https://www.gov.pl/web/kas/nowe-ulatwienia-w-skladaniu-e-sprawozdan-i-cit-8).

Aplikacja obecnie (zgodnie z informacją na stronie https://www.podatki.gov.pl/e-sprawozdania-finansowe/aplikacje-do-pobrania/ ) obsługuje generację XML dla załączników nr 1, 4,5 i 6.

Ponieważ pierwsze moje doświadczenia z tą aplikacją były niezbyt zachęcające (opis testów wersji, którą bym nazwała „pre-alfa” możecie Państwo przeczytać w punkcie czwartym wpisu: http://audyt-bombik.pl/e-sprawozdanie-finansowe-jak-uzyc-informatykow-developerow-do-wygenerowania-paragrafu-22/ ) to tym razem wyposażyłam się w dużą czekoladę gwoli poprawy ilości magnezu w organizmie i wprowadzenia się w bardziej pobłażliwy nastrój i (jako, że jest weekend) odrobinę odprężenia.

I. Jakie schemy aplikacja e-sprawozdanie obsługuje a jakich nie

Aplikacja obsługuje schemy tak w złotych jak i w tysiącach dla:

  • Jednostki innej (załącznik nr 1 do UoR) – kod systemowy schemy „SFJINZ (1)” lub „SFJINT (1)”, kod sprawozdania „SprFinJednostkaInnaWZlotych” lub „SprFinJednostkaInnaWTysiacach”
  • Jednostki mikro (załącznik nr 4 do UoR)
  • Jednostki małej (załącznik nr 5 do UoR)
  • Organizacji pozarządowych (załącznik nr 6 do UoR)

Czyli innymi słowy aplikacja NIE obsługuje schem:

  • Skonsolidowanego sprawozdania jednostki innej
  • alternatywnej spółki inwestycyjnej (ASI)
  • banków
  • domów maklerskich
  • zakładów ubezpieczeniowych
  • SKOK
  • Małych SKOK
  • Skonsolidowanych sprawozdań domów maklerskich
  • Skonsolidowanych sprawozdań zakładów ubezpieczeniowych

 

Nota bene na stronie https://www.gov.pl/web/kas/struktury-e-sprawozdan pojawiła się (nie bardzo wiadomo kiedy – chyba 11 marca 2019 sądząc z daty modyfikacji strony) nowa schema JednostkaEmitent_v1-0.xsd: dla jednostek sporządzających sprawozdania finansowe zgodnie z Rozporządzeniem z dnia 18 października 2005 r. w sprawie zakresu informacji wykazywanych w sprawozdaniach finansowych i skonsolidowanych sprawozdaniach finansowych, wymaganych w prospekcie emisyjnym dla emitentów. Ciekawym jest, że MF nie podało daty zamieszczenia tej schemy bo jest to przecież data, od której powinny sprawozdania być sporządzane w tej formie.

Tej schemy również ta aplikacja nie obsługuje….

II. Proces wprowadzania do aplikacji

Powiem tak, zajmuję się systemami informatycznymi jakieś 30 lat. Mam całkiem sporą intuicję jeśli chodzi o ich użytkowanie czy nawet projektowanie. Jednakże proces wprowadzania okresu sprawozdawczego praktycznie mnie wykończył na wejściu (drugi screen wprowadzania danych) – czegoś tak nieintuicyjnego chyba w życiu nie widziałam. Wyjątkowo pokrętny pomysł i z radością zaproszę na kawę w Warszawie pierwsze 3 osoby z tych, którym uda się poprawnie, za pierwszym podejściem, w czasie krótszym niż (no dajmy fory…) 30 sekund wpisać okres od 1 stycznia 2018 do 31 grudnia 2018 – zapraszam do kontaktu ze mną!!! Naprawdę !!!

Po tym spontanicznym zachwycie nad pomysłowością programistów (oraz zaproszeniu na kawę Szanownych Czytelników) przejdę dalej do opisu jakości pracy z tym narzędziem oraz innych ciekawych pomysłów Twórców.

  • Aplikacja obsługuje sprawozdania za okresy przypadające od roku 2016 roku wzwyż. Innymi słowy jeśli ktoś sprawozdania za rok 2015 (lub wcześniejszy) nie sporządził albo musi sporządzić jego korektę obecnie to niestety nie sporządzi jej w tej aplikacji.
  • Kwoty nie są w żaden sposób sprawdzane (np. choćby bilansowanie się) co jest w zgodzie z instrukcją obsługi oprogramowania, więc nie czepiam się, a jedynie marzę, że kiedyś choć ta prosta zasada zostanie zaimplementowana.
  • Podczas wpisywania kwot w pozycjach sprawozdania są one wyrównane do lewej a nie (jak by się można było spodziewać) do prawej co pogarsza odbiór przez wprowadzającego i jak i potencjalnego czytelnika.
  • Jeśli sprawozdanie jest w tysiącach a wpiszemy kwotę po przecinku (np. 10,5) oprogramowanie bez żadnego komunikatu „zniknie” wprowadzoną kwotę i pole pozostanie nieuzupełnione.
  • Oprogramowanie nie informuje jakie są błędy. Pokazuje jedynie czerwone i zielone flagi. Należy się niestety samodzielnie domyślić o co mu chodzi. Uważam to za poniżej jakichkolwiek standardów działania profesjonalnie tworzonych aplikacji.
  • Podczas wpisywania w aplikację sprawozdania należy KONIECZNIE stosować art. 50 ust. 3 UoR czyli pomijanie pozycji, które w obu latach są zerowe. Inaczej można się zapłakać podczas wprowadzania.
  • Niestety jako maniakalny przeciwnik dręczenia zwierzątek (czyli myszy komputerowej również) używam do wprowadzania klawiatury a w szczególności klawisza „tab”. W tej aplikacji niestety „tab” nie potrafi przewinąć ekranu do kolejnej linii jeśli linia ta jest poniżej ekranu. To znaczy sam wskaźnik pola przechodzi, ale jakimś dziwnym trafem ekran pozostaje na wcześniej uzupełnionych liniach i nie pokazuje tego co właśnie wprowadzam. Znacznie spowalnia to pracę takich maniaków ergonomii jak ja.
  • Upss…. Aplikacja mi zniknęła po naciśnięciu „dalej”
  • Po tym wypadku sugeruję jednak zapisywanie co jakiś czas wyników swojej pracy żeby zaoszczędzić sobie konieczności wpisywania od początku wszystkiego. Używałam opcji „zapisz plik” gdyż plik potrafię wczytać. Opcja wcześniej używana przeze mnie czyli „zapisz dane” z całą pewnością coś robi choć tego nie widać, ale nie widziałam opcji „odtwórz dane” żeby te dane odzyskać po tym ja aplikacja znikła z mojego pulpitu pogrążając się w nicości….
  • Po uzyskaniu wszystkich zielonych flag można przejść do opcji „generuj”. Po wygenerowaniu aplikacja przechodzi do ekranu na którym można „zapisać plik” czyli w przypadku wpisania numeru KRS generowany jest plik XML a jeśli na początku zamiast numeru KRS podaliśmy NIP to wygeneruje nam się plik zip do dalszego przekazania do KAS.
  • Dodatkowo możemy sobie również przygotować plik pdf (opcja „zapisz do pdf”), która w sposób czytelny pozwala nam na zapoznanie się z treścią sprawozdania finansowego informując jednakże na każdej stronie, że ten dokument nie jest sprawozdaniem finansowym. Poza pewną (dość silnie odczuwaną przeze mnie) absurdalnością tej sytuacji uważam, że jest to naprawdę bardzo dobra pomysł, żeby w znaku wodnym oraz stopce każdej strony pojawiało się sformułowanie „Dokument nie jest sprawozdaniem finansowym”.

 

III. Co dodatkowo aplikacja umie

Po zakończeniu generowania sprawozdania można w ramach aplikacji podpisać takie sprawozdanie przy użyciu tak podpisu kwalifikowanego jak i podpisu zaufanego.

Przetestowałam podpisywanie podpisem zaufanym – działa i podpis jak zwykle w przypadku ePUAP pojawia się wewnątrz samego pliku XML.

Przetestowałam podpisywanie również podpisem kwalifikowanym – zapisywany jest on również wewnątrz pliku XML tak jak w przypadku podpisu zaufanego.

Aplikacja również chwali się, że umie USUNĄĆ podpis z pliku z podpisem. Sprawdziłam na własnym. Niestety działa… Nie bardzo uważam to za zaletę.

IV. Czasy

Przy pierwszych uruchomieniach aplikacji myślałam, że coś mi się zawiesiło bo cały czas widziałam biały ekran. Przy kolejnych po prostu zaczęłam mierzyć czas bo mi się wierzyć nie chciało w to co widzę. Żeby mieć jakiś punkt odniesienia zmierzyłam na początek czas uruchomienia MS Word 2013 oraz MS Excell 2013 – oba na moim laptopie uruchamiają się w czasie poniżej 2 sekund.

Dla wyrównania szans wyłączyłam WSZYSTKIE inne oprogramowania poza samym systemem operacyjnym i czas uruchomienia aplikacji e-sprawozdanie wyniósł …… 20 sekund z dokładnością do + 2 sekund (czasami było dłużej znaczy się). Czyli nie jest to aplikacja dla niecierpliwych.

Kolejne testy dotyczyły już wczytywania istniejących już sprawozdań utworzonych np. przez systemy finansowo-księgowe. Do testów posłużył mi XML o wielkości 389 kB czyli bardzo nieduży (widziałam XML o wielkości powyżej 5 Mb).

Czas wczytywania XML do aplikacji e-sprawozdanie nie oszałamiają:

  • przy wyłączonych wszystkich innych oprogramowaniach: 38 sekund
  • przy uruchomionym Outlooku: 45 sekund
  • przy uruchomionym Outlooku i przeglądarce: 48 sekund.

Dla porównania w przeglądarce internetowej wczytywanie tego samego XML wynosi ok. 2 sekundy.

Nie wiem jak Państwo, ale ja nie bardzo należę do cierpliwych.

V. Test na wczytanie do KRS

Oczywiście żeby zakończyć testy wykonałam ostatni: wczytałam wpisane w aplikacji sprawozdanie do KRS. Test zakończył się pozytywnie.

 

Podsumowanie

Aplikacja z całą pewnością jest potrzebna – natomiast byłoby dobrze, gdyby była bardziej dopracowana oraz stabilna i znacznie bardziej przystawała do czasów działania do jakich przygotowany jest obecnie użytkownik. Za całą pewnością zaś powinna móc działać również dla sprawozdań skonsolidowanych oraz dla ASI. Wówczas bowiem byłoby to zgodne z informacją na stronie Ministerstwa, że aplikacja obsługuje załączniki nr 1, 4, 5 i 6.

 

Na koniec: Jeśli przypadkiem ktoś z Twórców (czyli Aplikacje Krytyczne sp. z o.o. – bardzo trafna nazwa zaiste….) czytać będzie mój tekst to informuję, że:

1. W dalszym ciągu używam Windows 7 (wspieranego przez aplikację) z zainstalowanymi wszystkimi aktualizacjami na bieżąco. Java też jest aktualizowana na bieżąco.

2. Testy wydajności mego komputera przeprowadzony przed chwilą:

  • Wewnątrz diagnostyki Windows pokazały wartości dla procesora 6,9 na 7,9; RAM 7,5 na 7,9; dysk 5,9 na 7,9.
  • Przy użyciu https://cpu.userbenchmark.com/Software podsumowanie brzmiało „Overall this PC is performing above expectations (79th percentile). This means that out of 100 PCs with exactly the same components, 21 performed better. The overall PC percentile is the average of each of its individual components.” A dokładnie procesor został oceniony na “average”, RAM na „above average”, dysk „above average”

3. Mam 8 Gb RAM i 64-bitowy system operacyjny.

Szanowni Państwo zapraszam do podzielenia się swoimi doświadczeniami.

Agnieszka Baklarz

Biegły rewident

 

Skomentuj na forum